Autoškola Kurzy
Prijímacie konanie Výchovný poradca Referát drogovej prevencie a rodovej rovnosti
Zamestnanci Rada školy Žiaci Kontakt
Učebné odbory Študijné odbory
Školský poriadok
Vnútorný poriadok školy + Etický kódex

PREAMBULA

Cieľom etického kódexu je stanoviť základné zásady a pravidlá správania sa zamestnancov SOŠ, ktoré je každý zamestnanec SOŠ povinný ctiť a dodržiavať, a vytvárať tak základ pre budovanie a udržiavanie dôvery verejnosti vo výkon verejnej správy.

Etický kódex ako základná etická norma správania sa zamestnancov SOŠ nadväzuje na práva a povinnosti stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi a etickými princípmi. Jeho účelom je vytvárať a podporovať žiadúce štandardy správania sa zamestnancov SOŠ a zároveň informovať verejnosť o tom, aké správanie je oprávnené od zamestnancov SOŠ očakávať.

Zamestnanci SOŠ majú záujem na spravodlivom a efektívnom výkone verejnej správy prostredníctvom riadneho plnenia si zverených úloh a zvyšovania si odborných znalostí. Pedagogické povolanie patrí medzi tie profesie, ktoré si etický kódex vyžadujú. Poslaním pedagóga je chráni najvyššie ľudské hodnoty, dôstojnosť človeka a slobodu na ceste za vzdelávaním v duchu demokratických princípov. Pedagóg vytvára v škole takú atmosféru, aby žiak bol šťastný, spokojný a rád sa vzdelával. Škola je dielňou ľudskosti a úcty k životu. Zmyslom činnosti pedagóga je to, aby žiakovi vytvoril podmienky na optimálny rozvoj celej jeho osobnosti.

Cieľom etického kódexu je upresniť morálne povinnosti pedagóga a byť meradlom ich posúdenia. Snaží sa pedagógovi uľahčiť jeho vlastné sebahodnotenie a môže slúžiť i k obrane pedagóga pri neoprávnenej kritike a výčitkách zo strany občianskej a rodičovskej verejnosti, prípadne štátnych a samosprávnych orgánov i mimovládnych zoskupení /organizácií/.

Čl. I.

Základné ustanovenia

Etický kódex je záväznou normou správania sa zamestnancov SOŠ.

Čl. II

Základné princípy správania sa zamestnancov SOŠ

ZÁKLADNÉ NORMY PEDAGOGICKEJ PROFESIE

1. Pedagóg si je vedomý svojej zodpovednosti, ktorou spoluvytvára etické vlastnosti a ľudsky mravné kvality mladej generácie. Je vzorom pre spoločnosť.

2. Pedagóg prispieva k tvorbe kvalitných medziľudských vzťahov a ich udržiavaniu a podieľa sa na vytváraní atmosféry vzájomnej dôvery a úcty.

3. Pedagóg sa neustále vzdeláva, projektuje si celoživotné vzdelávanie, zvyšuje svoju kvalifikáciu a snaží sa získavať najnovšie informácie a poznatky zo svojho odboru. Je tvorivou osobnosťou, a preto je otvorený zmenám a stále hľadá nové poznatky a nové riešenia.

4. Pedagóg má pri výkone svojej profesie základné práva a slobody zaručené Ústavou Slovenskej republiky bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo

5. Pedagóg vyznáva a otvorene sa hlási k ideálom demokracie a  humanizmu. Svojím konaním a vystupovaním zvyšuje spoločenský status učiteľa.  Je nezávislý a slobodný, ale  jeho voľba nesmie urážať ľudskú dôstojnosť a šíriť násilie. O svojom pôsobení podáva pravdivé informácie, aby mohli byť objektívne posúdené jeho kompetencie. Nepredkladá žiakom svoje názory a myšlienky ako jedinú

6. Pedagóg odovzdáva mladej generácii kultúrne dedičstvo národa a ľudskej spoločnosti a vzhľadom na tradície pôsobí ako spolutvorca súčasnej i budúcej kultúry, čo však predpokladá jeho vzdelanosť a

7. Pedagóg si je vedomý svojej omylnosti, a preto ak pochybí, musí si vedieť priznať chybu a byť schopný niesť za ňu zodpovednosť. Získané informácie a podnety  dokáže kriticky prehodnotiť a následne

8. Pedagóg počas výchovno-vzdelávacieho procesu nesmie  brať na zreteľ komerčné hľadisko, vlastný prospech a úžitok, ale musí sa riadiť svojim svedomím, pozitívnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

9. Pedagóg má právo odmietavo zareagovať a vystúpiť, keď nariadenia sú v protiklade so všeobecne uznávanými základnými ľudskými hodnotami a jeho svedomím. Toto však predpokladá a vyžaduje správnosť morálneho svedomia pedagóga, ktoré mu umožňuje vziať na seba zodpovednosť za vykonané

ZÁKLADNÉ PRINCÍPY PRE NEPEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOV

1. Zamestnanci SOŠ vykonávajú svoje úlohy v súlade s Ústavou SR, zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a ustanoveniami tohto kódexu. Zároveň sa v tomto rámci usilujú o zjednodušenie procesných postupov a urýchlenie lehôt na vydanie rozhodnutia.

2. Zamestnanci SOŠ pri plnení svojich úloh postupujú nestranne a transparentne. Rozhodujú na základe riadne zisteného skutkového stavu veci, pričom dôsledne dbajú na rovnosť účastníkov tak, aby nedochádzalo k ujmám na ich právach a oprávnených záujmoch a vyhýbajú sa konaniu, ktoré by mohlo ohroziť dôveru verejnosti v nestrannosť a objektivitu rozhodovania.

3. Zamestnanci sú povinní konať v súlade s cieľmi a úlohami zamestnávateľa, pričom sa nesmú dať ovplyvniť zámermi iných osôb, ani prijať akúkoľvek finančnú alebo inú výhodu, ktorá by mohla mať vplyv na riadny výkon ich pracovných povinností a výsledok rozhodovania.

4. Zamestnanci zodpovedajú za svoje konanie a rozhodnutia zamestnávateľovi a verejnosti. Sú povinní riadne zdôvodniť svoje rozhodnutia, sú však oprávnení odmietnuť poskytnutie tých informácií, ktorých poskytnutie zakazuje zákon alebo vykonávacie predpisy.

5. Zamestnanci sú povinní plniť svoje úlohy čestne, svedomito a zodpovedne, v dobrej viere a v zhode s poslaním SOŠ. Výkon práce musí byť spojený s maximálnou mierou slušnosti, porozumenia a ochoty. Voči verejnosti vystupujú zdvorilo a s úctou, nie sú však povinní znášať vulgárne prejavy a urážky a konať s osobami, ktoré nedodržujú základné pravidlá slušného správania.

6. Zamestnanci majú na pracovisku vzbudzovať čo najlepší dojem, čo sa dá docieliť vhodne upraveným zovňajškom, príjemným a profesionálnym vystupovaním a dodržiavaním zásady správneho

PRÁVA A POVINNOSTI PEDAGÓGA VOČI ŽIAKOM

1. Pedagóg rešpektuje žiaka ako rovnocenného partnera so všetkými občianskymi právami a povinnosťami a právami i povinnosťami vyplývajúcimi z Deklarácie práv dieťaťa a z iných dokumentov a právnych noriem platných na území Slovenskej republiky. Vzťah pedagóga a žiaka je postavený na vzájomnej úcte a pochopení a vzájomnej ústretovosti.

2. Pedagóg zaručuje rovnaký prístup ku všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnostnej alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať. Každý má právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti, na ochranu mena, ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného

3. Pedagóg prihliada na špecifické výchovné a vzdelávacie potreby jednotlivých žiakov, vyžadujúcich si individuálny prístup. Je povinný zrozumiteľne, veku primerane a v súlade s platnými základnými pedagogickými dokumentmi žiaka vzdelávať a vychovávať.

4. Pedagóg žiakom podáva fakty a informácie pravdivé, objektívne a neskreslené. Snaží sa žiakom poskytnúť komplexný a objektívny prehľad informácií v danej problematike bez ohľadu na vlastné

5. Pedagóg nesmie žiakovi úmyselne či vedome ublížiť. Má právo a povinnosť dohliadať na zdravý fyzický a mentálny vývoj žiaka, v prípade jeho ohrozenia bezodkladne na to upozorniť rodičov, resp. zákonných zástupcov žiaka, prípadne príslušné orgány a inštitúcie. Pedagóg nesmie napomáhať alebo sa zúčastňovať na porušovaní cti a dôstojnosti žiaka, je povinný oznámiť príslušným orgánom podozrenie z hrubého alebo krutého zaobchádzania a týrania žiaka.

6. Pedagóg vedie svojich žiakov k samostatnosti a ku kritickému mysleniu. V rámci svojich a žiakových schopností a možností sa snaží o komplexný rozvoj žiakovej osobnosti.

7. Pedagóg nesmie akýmkoľvek spôsobom zneužiť dôveru a závislosť žiaka, rodičov resp. jeho

PRÁVA A POVINNOSTI PEDAGÓGA VOČI RODIČOM

1. Pedagóg rešpektuje úlohu a zodpovednosť rodičov ako hlavných činiteľov vo výchove ich vlastných detí a usiluje sa o spoluprácu s nimi tak, aby výchovné pôsobenie bolo pokiaľ možno jednotné a v prospech žiaka. Preto s nimi spolupracuje a poskytuje im profesijnú pomoc pri výchove.

2. Pedagóg pravdivo, pravidelne a zodpovedne informuje žiaka, jeho rodičov resp. zákonných zástupcov o výchovno-vzdelávacích úspechoch a neúspechoch žiaka, o výsledkoch spoločnej vzdelávacej a výchovnej práce, o prípadných problémoch, ťažkostiach a prípadných rizikách, ktoré môžu nastať. Ak je to potrebné, prejednáva s nimi formu pomoci dieťaťu a spoločný výchovný postup.

3. Pedagóg, po dohode alebo v stanovenom čase, poskytne konzultácie ohľadom výchovno-vzdelávacieho procesu rodičom resp. zákonným zástupcom žiaka. Napomáha rozvoju vzájomných vzťahov a spolupráce medzi rodičmi a učiteľmi, prípadne vedením školy. Tieto vzťahy buduje na základe vzájomnej úcty

4. Pedagóg pravdivo prezentuje pozitívne aj negatívne výsledky svojej práce, práce svojej školy alebo

5. Pedagóg považuje informácie o rodinách, ktoré získa pri svojej práci za mimoriadne dôverné, zaobchádza s nimi zodpovedne a chráni tak osobnú dôstojnosť žiakov a členov ich rodín.

PRÁVA A POVINNOSTI PEDAGÓGA VOČI KOLEGOM

1. Pedagóg spolupracuje pri výchove a vzdelávaní s ostatnými kolegami, ktorí súčasne vzdelávajú a vychovávajú žiaka, spolupracuje s učiteľmi, ktorých vzdelávaním a výchovou prešli a tými, ktorí budú žiaka vzdelávať a vychovávať v nasledujúcom období. Požiada iného učiteľa, prípadne iného odborníka o konzultáciu vždy, keď si to vyžaduje záujem žiaka a okolnosti. Závery je vhodné dokumentovať

2. Pedagógovia sa navzájom podporujú a navzájom si pomáhajú bez ohľadu na to, na akom poste a na akom type školy, či školského zariadenia pôsobia. Pestujú vzájomnú kolegialitu, profesionalitu, úctu, hrdosť na svoje poslanie v slovenskej spoločnosti.

3. Pedagógovia sa navzájom podporujú a pomáhajú si pri ďalšom vzdelávaní vo svojom odbore, pri rozširovaní svojho kultúrneho a poznatkového obzoru a v ďalších oblastiach.

4. Pedagógovia navzájom pestujú vzájomnú solidaritu a spolupatričnosť, svojím dielom prispievajú k medzinárodnej kooperácii a prestíži výchovno-vzdelávacej sústavy Slovenskej republiky.

5. Pedagóg nepreferuje len svoj predmet, ale spolupracuje s inými učiteľmi a vytvára medzipredmetové vzťahy, nezasahuje do kompetencií a rozhodnutí svojich kolegov.

6. Pedagóg nesmie podľahnúť pocitu falošnej kolegiality a stavovskej spolupatričnosti. Ak je svedkom neodbornosti kolegu, jeho nesprávneho či nespravodlivého správania, diskriminácie či iného negatívneho javu, konfrontuje túto situáciu s dotyčným kolegom. Pedagóg nekritizuje a neznevažuje prácu kolegov v ich neprítomnosti. Ak nenastane zlepšenie, informuje o tom vedenie školy alebo príslušné orgány.

Čl. III

Konflikt záujmov

1. Zamestnanci konajú vždy vo verejnom záujme. Nepripustia, aby došlo ku konfliktu ich osobných (súkromných) záujmov s ich postavením zamestnancov SOŠ. Ich povinnosťou je vyhnúť sa takémuto konfliktu a zároveň predchádzať situáciám, ktoré môžu vyvolať podozrenie z konfliktu záujmov. Súkromný záujem zahŕňa akúkoľvek výhodu pre zamestnancov, ich rodinu, blízke osoby a právnické alebo fyzické osoby, s ktorými mali alebo majú obchodné alebo politické vzťahy, a ktorý by mohol vplývať na nestranný a nezaujatý výkon ich povinnosti.

2. Zamestnanci sa nezúčastňujú na žiadnej činnosti nezlučiteľnej s riadnym výkonom ich pracovných povinností alebo činnostiach takýto výkon obmedzujúcich, spočívajúcich v takej politickej alebo inej verejnej angažovanosti, ktorá by narúšala dôveru verejnosti v nestranný výkon pracovných

Čl. IV

Dary a iné výhody

1. Zamestnanci nevyžadujú ani neprijímajú dary, úsluhy, pozornosti a ani iné výhody, ktoré by mohli mať vplyv na ich rozhodovanie a profesionálny prístup vo veci, alebo ktoré by bolo možné považovať za odmenu za prácu, ktorá je ich povinnosťou. Zároveň ani nenavádzajú iné osoby na poskytovanie darov, ktoré by mohli vplývať na riadne plnenie pracovných povinností zamestnancov.

2. Zamestananci nepripustia, aby sa v súvislosti s plnením zverených úloh dostali do pozície, v ktorej sú zaviazaní oplatiť preukázanú službu alebo výhodu, ktorá ich zbavuje nestrannosti a nezávislosti pri

3. Darom sa rozumie bezodplatné plnenie alebo akákoľvek iná bezodplatná výhoda poskytnutá

Čl. V

Zneužitie pracovného postavenia

1. Zamestnanci nezneužívajú výhody plynúce z ich postavenia ani informácie získané pri plnení pracovných úloh pre získanie akéhokoľvek majetkového, či iného prospechu.

2. Zamestnanci neponúkajú ani neposkytujú žiadnu výhodu vyplývajúcu z ich pracovného postavenia.

3. Zamestnanci sú povinní uchovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri plnení svojich úloh, a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám, pričom táto povinnosť trvá i po skončení pracovného pomeru. To neplatí, ak ich tejto povinnosti zbavil štatutárny

4. Všetci zamestnanci sa vyvarujú takého konania, ktoré by mohlo byť označené ako tzv. mobbing (opakované nezmieriteľné útoky na sebadôveru a sebahodnotenie ľudí, šikana).

Čl. VI

Oznamovacia povinnosť, oznámenie neprípustnej činnosti

Zamestnanci sú povinní bezodkladne oznámiť svojmu nadriadenému prípady:

a) konfliktu záujmov, resp. nemožnosti vyhnúť sa konfliktu záujmov,

b) ak sú požiadaní, aby konali v rozpore s právnymi predpismi alebo etickým kódexom,

c) vulgárnych útokov smerujúcich voči ich osobe alebo voči SOŠ alebo konania s osobami pod vplyvom

d) ponúkania akejkoľvek výhody, ktorá by mohla mať nežiadúci vplyv na ich rozhodovanie.

Čl. VII

Majetkové priznania

Riaditeľ je povinný deklarovať svoje majetkové pomery do 30 dní od svojho nástupu do pracovného pomeru a potom každoročne do 31. marca každého kalendárneho roka podľa osobitného predpisu.

Nedodržanie tohto postupu sa považuje za porušenie zákonom stanovenej povinnosti a pracovnej

Čl. VIII

Disciplinárny postih

Etický kódex tvorí neoddeliteľnú súčasť pracovného poriadku a jeho ustanovenia sú záväzného charakteru. Konanie v rozpore s jednotlivými ustanoveniami posúdi Etická komisia, ktorú tvoria členovia Zamestnaneckej rady. Ak sa preukáže a kvalifikuje ako porušenie pracovnej disciplíny, budú vyvodené dôsledky v zmysle platných právnych predpisov.

Čl. XI

Spoločné ustanovenia

1. Zamestnávateľ vytvára zamestnancom dôstojné podmienky pre riadny výkon ich pracovných

2. Zamestnanci chránia majetok SOŠ pred poškodením, zneužitím a zničením. Zverené prostriedky využívajú čo najefektívnejšie, v súlade s účelom, na ktorý boli určené a nezneužíva ich na dosiahnutie

Čl. X

Záverečné ustanovenia Etický kódex bol prorokovaný  pedagogickou radou a zaměstnaneckou radou, je prílohou pracovného poriadku a nadobúda účinnosť dňom 06.05.2015.

RNDr. Štefan Prónay riaditeľ SOŠ Dvory nad Žitavou

Úvodné ustanovenie

 

Vnútorný poriadok Strednej odbornej školy – Szakközépiskola Dvory nad Žitavou vydaný riaditeľom školy na základe zákona č. 245 z 22. mája 2008 Zb.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a na základe metodického usmernenia č.7/2006 z 28.marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a pedagogických zariadeniach upravuje práva a povinnosti žiakov školy a výchovné opatrenia na zabezpečenie výchovy a vzdelávania v duchu humanizmu a tolerancie.

Žiak Strednej odbornej školy – Szakközépiskola Dvory nad Žitavou si vybral túto školu slobodne a dobrovoľne. Svojím výberom sa zaviazal, že bude rešpektovať vnútorný poriadok školy, aby tak umožnil naplniť jednu z podmienok nadobudnutia kvalitných vedomostí a zručností.

 

Práva žiaka

 

· Žiak ma právo na:

a) rovnoprávny prístup k vzdelávaniu

b) bezplatné vzdelanie v štátnom jazyku a v materinskom jazyku

c) individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav v rozsahu ustanovenom školským zákonom

d) bezplatné zapožičiavanie učebníc a učebných textov na povinné vyučovacie predmety

e) úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti

f) poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelaním

g) výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí

h) organizáciu výchovy a vzdelávania primeraného jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny

i) úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu

j) na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom

k) na individuálne vzdelávanie

· Žiak so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám, a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú.

· Žiak ma právo na zrozumiteľný výklad.

· Žiak ma právo poznať kritériá hodnotenia a klasifikácie vo všetkých predmetoch.

· Žiak ma právo na informáciu o priebežnej klasifikácii, na bezprostredné oznámenie známky z ústnej odpovede a poznať výsledky klasifikácie a zdôvodnenie hodnotenia písomných prác a testov do 14 dní od napísania.

· Ak má žiak pochybnosti o správnosti hodnotenia na konci 1. alebo 2. polroka, má právo do 3 dní požiadať riaditeľa školy o komisionálne preskúšanie.

· Žiak ma právo po konzultácii s vedením školy využívať školský rozhlas, nástenky, športoviská a iné priestory školy, a to aj v čase mimo vyučovania.

· Žiak ma právo pracovať v záujmových krúžkoch školy.

· Žiak ma právo prezentovať svoje pripomienky a námety na triednických hodinách, na zasadnutiach študentskej rady, na vedení školy a na Rade školy.

· Žiak ma právo požiadať riaditeľa školy o štúdium podľa individuálneho študijného plánu, umožnenie štúdia v zahraničí, o prerušenie štúdia, o prestup na inú školu, po ukončení povinnej školskej dochádzky má právo zanechať štúdium, ak to písomne oznámi riaditeľovi školy.

· Žiak alebo jeho zákonný zástupca má právo na základe odborného vyjadrenia lekára požiadať riaditeľa školy o oslobodenie od vyučovania telesnej výchovy, resp. o zaradenie so skupín zdravotnej telesnej výchovy.

 

Povinnosti žiakov

 

·Žiak je povinný:

a) pravidelne sa zúčastňovať na výchove a vzdelávaní a riadne sa vzdelávať

b) neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania

c) dodržiavať školský poriadok školy a ďalšie vnútorné predpisy školy alebo školského zariadenia

d) chrániť pred poškodením majetok školy, učebnice, učebné texty a učebné pomôcky, ktoré mu boli bezplatne zapožičané a zariadenie, ktoré škola využíva na výchovu a vzdelávanie

e) konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní

f) ctiť si ľudskú dôstojnosť svojich spolužiakov a zamestnancov školy a školského zariadenia

g) rešpektovať pokyny zamestnancov školy alebo školského zariadenia, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi školy a dobrými mravmi

· Žiak sa správa slušne a zdvorilo ku všetkým učiteľom a zamestnancom školy.

K spolužiakom je priateľský a taktný. Pričiňuje sa o dobré meno a česť školy a triedy.

Žiak zdraví zreteľne všetkých učiteľov a zamestnancov školy.

Pri vstupe vyučujúceho do triedy a po skončení hodiny žiaci pozdravia vyučujúceho vstaním z lavice.

· Žiak prichádza do školy 15 minút pred začiatkom vyučovania. Ak žiak príde neskoro na vyučovanie viac ako 2 krát, pokarhá ho triedny učiteľ, za viac ako 5 oneskorených

príchodov dostane pokarhanie od riaditeľa školy, za viac ako 7 neskorých príchodov

má žiak zníženú známku zo správania.

· Žiak nosí do školy iba veci, ktoré nevyhnutne potrebuje na vyučovanie. Učebnice, zošity a pomôcky si označí menom a triedou. Žiak má zakázané nosiť do školy veci, ktoré by mohli ohroziť jeho zdravie alebo zdravie jeho spolužiakov. Nesmie do školy nosiť väčšiu sumu peňazí, drahé šperky, karty, omamné látky, alkohol.

-Má zakázané používať nedovolené informačné pramene a pomôcky a hudobné prehrávače.

· Počas vyučovania má zakázané používať mobilný telefón, nekladie ho na lavicu

a aktivuje ho až po vyučovaní.

Pri porušení tohto zákazu vyučujúci odoberie žiakovi mobil, vráti mu ho triedny profesor. Pri druhom porušení zákazu sa mobil vráti na konci mesiaca. Po treťom porušení sa mobil vráti len na konci školského roka.

· V školskej budove sa správa spoločensky. Je slušne a čisto oblečený. Počas vyučovania žiak nenosí na hlave čiapku alebo šiltovku, ak si to nevyžadujú zdravotné dôvody. Oblečenie zodpovedá kultúrnym a pracovným požiadavkám aj v letnom období.

. Dodržuje čistotu v laviciach, triedach, chodbách a sociálnych zariadeniach. Po opustení miesta nezanecháva v lavici osobné veci ani odpadky. Šetrí školský majetok. Je povinný nahradiť škody, ktoré spôsobí na inventári a zariadeniach školy.

· Žiak nešíri prejavy intolerancie, rasizmu, sociálnej nerovnosti na škole, na verejnosti

a na internetových stránkach.

Nesmie fajčiť a používať drogy a alkohol v škole, v školskom areáli a na miestach uvedených v zákone č.87/2009 (protifajčiarskom). Priestupku sa dopustí ten, kto poruší zákaz fajčenia na určených miestach a kto umožní užívať tabakové výrobky a výrobky, ktoré sú určené na fajčenie a neobsahujú tabak osobe mladšej ako 18 rokov.
Za tieto priestupky možno uložiť pokutu až do 331 €, resp. v niektorých prípadoch až do 497 €. Za porušenie tohto zákazu bude žiak sankcionovaný v zmysle klasifikačného poriadku
.( bod 8 tohto poriadku)

Podľa zákona č. 214/2009 Z. z., § 2 Obmedzujúce opatrenia na zákaze :

Bod 2) Osoby maloleté do 15 rokov a mladistvé do 18 rokov nesmú požívať alkoholické nápoje alebo iné návykové látky a sú povinné podrobiť sa orientačnej dychovej skúške alebo orientačnému vyšetreniu testovacím prístrojom na zistenie omamných alebo psychotropných látok.

Bod 3) Osoby maloleté do 15 rokov sa nesmú zdržiavať bez dozoru svojich zákonných zástupcov po 21.00 hodine na verejne prístupných miestach, v ktorých sa podávajú alkoholické nápoje

 

Nesmie sa vulgárne vyjadrovať. Prejavy dôverných vzťahov nepatria do školy.

· Žiakovi sa zakazuje počas vyučovania bez povolenia vyučujúcich vzdialiť sa z budovy školy.

· V jedálni školy sa žiak správa slušne a spoločensky. Po obede zanechá stôl čistý.

V prípade nerešpektovania pravidiel má vedúca ŠJ právo vylúčiť žiaka dočasne zo

zoznamu stravníkov, resp. službukonajúci učiteľ určí takémuto žiakovi povinnú

výpomoc pri udržiavaní poriadku v jedálni.

· Všetky predchádzajúce nariadenia platia aj počas všetkých mimovyučovacích a mimoškolských aktivít, exkurzií a výletov.

 

Dochádzka do školy

 

· Vyučovanie a podujatia školy môže žiak vynechať len pre vážnu chorobu, chorobu v rodine, vážne rodinné príčiny a nepredvídané dopravné pomery. · Triedny učiteľ musí byť informovaný o dôvodoch každej absencie. · Ak sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní z dôvodov vopred známych, požiada rodič alebo jeho zákonný zástupca písomne triedneho učiteľa o uvoľnenie žiaka z vyučovania. Triedny učiteľ môže takto ospravedlniť žiaka iba na 1 až 2 dni.

O uvoľnenie žiaka na viac ako 2 dni je možné požiadať riaditeľa školy. O uvoľnenie z jednej vyučovacej hodiny žiak požiada vyučujúceho učiteľa, ale s vedomím triedneho učiteľa.

· Triedny učiteľ ospravedlní neprítomnosť žiaka na vyučovaní z dôvodov choroby na základe ospravedlnenia napísaného do žiackeho slovníka a podpísaného lekárom i rodičom. Rodič informuje triedneho učiteľa písomne, telefonicky alebo osobne o dôvode neprítomnosti žiaka hneď v prvý deň jeho neprítomnosti. Žiak je povinný predložiť písomné ospravedlnenie ihneď po návrate do školy, najviac však do 2 dní.

V prípade, že v priebehu 2 dní od začiatku neprítomnosti neospravedlní rodič žiaka dôveryhodným spôsobom, triedny učiteľ vyzve doporučeným listom rodičov, aby neprítomnosť žiaka zdôvodnil a ospravedlnil do 2 dní. Plnoletý žiak sa ospravedlní sám, ospravedlnenie musí byť opatrené podpisom a potvrdením rodiča o tom, že je informovaný o jeho neprítomnosti v škole. · Ak žiak alebo rodič /zákonný zástupca/ nepredloží ospravedlnenie podľa predchádzajúcich pravidiel, bude triedny učiteľ považovať vymeškané hodiny za neospravedlnené.

Za neospravedlnené hodiny budú žiakom uložené tieto opatrenia:

za 1 – 7 neospravedlnené hodiny – pokarhanie triedneho učiteľa

za 8 -14 neospravedlnené hodiny – pokarhanie riaditeľom školy

za 15 –21 neospravedlnených hodín bude mať žiak zníženú známku zo správania na

stupeň uspokojivé

za 22-35 neospravedlnených hodín na stupeň menej uspokojivé

za 36-50 neospravedlnených hodín na stupeň neuspokojivé

· Ak sa žiak nezúčastní na vyučovaní aspoň 5 dní a svoju neúčasť neospravedlní, vyzve ho riaditeľ školy písomne, aby svoju neúčasť zdôvodnil v stanovenej lehote. Ak do 10 dní od výzvy žiak do školy nenastúpi a nezdôvodní svoju predchádzajúcu neúčasť, posudzuje sa to tak, akoby štúdium zanechal.

· Ak žiak vynechá z akýchkoľvek dôvodov viac ako 80 hodín alebo 1/3 vyučovacích hodín v predmete za jedno klasifikačné obdobie, koná komisionálne skúšky z vymeškaného učiva na základe rozhodnutia riaditeľa školy.

· Ak žiak nebude mať dosť klasifikačných podkladov na klasifikáciu za polrok, nebude klasifikovaný. Termín komisionálnej skúšky v danom predmete určí riaditeľ školy

/marec, resp.august/

 

Výchovné opatrenia

 

Pochvaly: Pochvala triednym učiteľom

                Pochvala riaditeľom školy

 

Opatrenia na posilnenie disciplíny za menej závažné, závažnejšie alebo opakované previnenia voči školskému poriadku, zásadám spolunažívania, ľudským právam, mravným normám, možno žiakovi uložiť  :

· Napomenutie od triedneho učiteľa ( vychovávateľa, majstra odborného výcviku)

· Pokarhanie od triedneho učiteľa ( vychovávateľa, majstra odborného výcviku) – zápis do triedneho katalógu

· Pokarhanie od riaditeľa školy – zápis do triedneho katalógu

· Znížená známka zo správania na stupeň uspokojivé – zápis do triedneho katalógu

· Znížená známka zo správania na stupeň menej uspokojivé – zápis do triedneho

katalógu / prípadne s podmienečným vylúčením zo školy/

(8)  Ak žiak splnil povinnú školskú dochádzku, možno mu uložiť za závažné alebo opakované previnenia voči školskému poriadku, zásadám spolunažívania, ľudským právam alebo mravným normám spoločnosti

a)    podmienečné vylúčenie zo štúdia,

b)    vylúčenie zo štúdia.

Žiakovi je možné uložiť opatrenia vo výchove podľa predchádzajúceho odseku po prerokovaní v pedagogickej rade do dvoch mesiacov odo dňa, keď sa o previnení žiaka dozvedel pedagogický zamestnanec školy, najneskôr však do jedného roka odo dňa, keď sa žiak previnenia dopustil. Za jedno previnenie sa ukladá len jedno opatrenie vo výchove.

Pred uložením opatrenia vo výchove podľa predchádzajúceho odseku treba previnenie žiaka objektívne prešetriť. Podľa potreby, najmä pri posudzovaní závažného alebo opakovaného previnenia, sa na jeho prerokovanie za účasti žiaka prizve zákonný zástupca žiaka, prípadne i delegovaný zástupca rady školy.

Uloženie opatrenia vo výchove sa oznamuje žiakovi spravidla pred kolektívom triedy alebo školy.

V rozhodnutí o uložení opatrenia vo výchove [1] ) podľa odseku 8 písmena a) určí riaditeľ skúšobnú lehotu, a to najdlhšie na jeden rok. Ak sa podmienečne vylúčený žiak v skúšobnej lehote osvedčil, riaditeľ upustí od vylúčenia. Ak sa žiak v tejto lehote dopustí ďalšieho závažného previnenia, riaditeľ uloží žiakovi opatrenie vo výchove podľa odseku 8 písmena b).

Na rozhodovanie riaditeľa podľa odseku 8 písmena a) sa nevzťahuje všeobecne záväzný právny predpis o správnom konaní. [2] )

Opatrenie vo výchove sa zaznamenáva do katalógového listu žiaka. [3] ) Opatrenie vo výchove udelené, resp. uložené neplnoletému žiakovi oznamuje riaditeľ zákonnému zástupcovi žiaka preukázateľným spôsobom.

Pri závažnom priestupku môže mať žiak zníženú známku zo správania alebo môže byť

vylúčený zo školy bez predchádzajúcich zápisov a opatrení.

Akékoľvek porušenie školského poriadku zaznamená učiteľ do triednej knihy.

Zápisy v triednej knihe rieši triedny učiteľ nasledujúcim spôsobom:

· za dva zápisy – napomenutie triedneho učiteľa

· za 3 zápisy – pokarhanie triednym učiteľom

· za 4 zápisy – pokarhanie riaditeľom školy so zápisom v triednom katalógu

· za 5 zápisov – znížená známka zo správania

Výchovné opatrenia sa bilancujú na klasifikačnej porade príslušného klasifikačného obdobia

a zaznamenajú sa do triedneho katalógu s dátumom klasifikačnej porady. Absencia alebo

priestupky po koncoročnej klasifikačnej porade sa prenášajú do ďalšieho školského roka,

alebo sa riešia na mimoriadnej klasifikačnej porade.

Záverečné ustanovenie:

a) vnútorný poriadok školy vydáva, mení a ruší riaditeľ školy

b) týmto dňom sa ruší účinnosť predchádzajúceho ŠP.

c) Platí v celej Strednej odbornej škole – Szakközépiskola Dvory nad Žitavou


1. § 5 ods. 4 písm. j) zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov. )
2. § 38 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov. )
3. § 29 ods. 3 písm. g) a h) zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.  

 

V Dvoroch nad Žitavou    2.9.2014

 

 

 

                                                                                                          Ing. Peter Patay

                                                                                                              Riaditeľ školy

 

© STREDNÁ ODBORNÁ ŠKOLA - SZAKKÖZÉPISKOLA DVORY NAD ŽITAVOU

Hlavné námestie 2, Dvory nad Žitavou 941 31, tel: 035 6 484 183, e-mail: sosdvory@sosdvory.sk web: www.sosdvory.sk

SOŠ Dvory nad Žitavou/2015 Design by Mgr.Csörgô Bálint